×
آجر  در طراحی داخلی

آجر در طراحی داخلی

آجر یکی از انواع آجر ها می باشد که در نماهای داخلی و خارجی بناها قابل استفاده است. آجر نسوز از ترکیب خاک نسوز و خاک چینی (kaolin) ساخته و تولید می شود. وجود این ساختار ها در مواد اولیه اجر نسوز سبب شده است که این نمونه آجر ها در دمایی بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌ گراد تولید شوند. همان طور که از اسمش مشخص است، اجرهای نسوز دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی می باشند و بسیاری از مراکز صنعتی از آن ها در کوره ها، پاتیل ها و عایق کاری صنعتی استفاده می نمایند.
این در حالی است که بیشترین استفاده از آجرهای نسوز در نماسازی فضای داخلی و بیرونی ساختمان ها می باشد. آنچه که آجرهای نسوز را از سایر آجر نماها متمایز کرده است، توانایی آن ها در برابر حرارت های ۲۵۰۰ درجه می باشد. طراحی و معماری داخلی ، دارای سبک های بسیار متنوع می باشد؛ هر یک از این سبک ها از فرهنگ، روحیات و علایق مشترک معماران و مردم یک سرزمین یا منطقه جغرافیایی تأثیر گرفته اند.
نماهای داخلی ایجاد شده با بهره مندی از آجر ، ترکیبات شگفت انگیزی می باشند که با هر سبک و روشی همخوانی دارد، و اینکه شما در طراحی داخلی فضای سازه های خود، سبک مدرن یا سبک کلاسیک را ترجیح می دهید، تأثیر چندانی ندارد، چرا که زیبایی چشمگیر و بی نظیر آجر نسوز در طراحی داخلی تمام سبک ها، بر هیچ کس پوشیده نیست.

خلق نماهای داخلی با استفاده از اجر نسوز در دهه آخر قرن بیستم مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است، و همواره روز به روز به کارگیری آجر نسوز در طراحی نماهای داخلی در حال افزایش می باشد. در چند سال گذشته معماران، مهندسان و بسیاری از مردم در سرتاسر جهان به صورت چشمگیری به سمت نماهای اجر نسوز جذب شده اند. هر زمان که معماران و مهندسان نیاز به بافتی ملموس، هویتی منحصر به فرد و جذابیتی بی انتها در فضاهای مختلف ساختمان دارند، آجر نسوز را به عنوان راه حلی کامل و زیبا جهت طراحی داخلی فضاهای خود در نظر گرفته اند.
آنچه که در بحث دکوراسیون نماها با استفاده از اجر نسوز اهمیت دارد، رنگ بندی آجر نسوز، ترکیب آن با دیگر مصالح به کار رفته در ساختمان ها و سبک قرار گرفتن آن ها می باشد. در واقع آجر نسوز دکوراتیو باید به گونه ای در نماها به کار رود که هر تازه واردی در نگاه اول مجذوب شود و احساس کند با صحنه ای مواجه شده است که پیش از این ندیده است. فضاهای داخلی ساختمان هایی که از آجر نسوز ایجاد شده اند، سبک کلاسیک و مدرن می باشد که مورد پسند همگان قرار گرفته است.

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز

متریال اصلی تشکیل دهنده آجر های نسوز کانی های معدنی بسیار ویژه و پوکه های معدنی هستند که نسوز می باشند. به این معنی که دوام دمایی زیادی دارند. متریال نخستین ساخت آجر نسوز را مواد نسوز می گویند که اصولا به متریال سرامیکی و غیره فلزی اطلاق می گردد که قادر اند در درجه حرارت های زیاد مقاوم باشند. مواد نسوز باید امکان نگهداری ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مد نظر را در درجه حرارت های زیاد و محیط کار داشته باشند.
آجرهای نسوز گونه های مختلفی دارند، بر اساس نوع ماده به کار برده شده در تولید آن ها، گستره‌های مختلفی را تحمل می‌کنند. تا دهه ۱۹۶۰ کربن و خاک نسوز جهت پوشاندن کوره‌ها به کار برده می‌شد اما در عصر حاضر با تولید انواع آجرهای نسوز آن ها را در پوشش درونی کوره به کار می برند.

انواع آجرهای نسوز

این آجرها دارای انواع گوناگونی هستند که در زیر آن ها را آورده ایم:

آجر سيليسی

آجرهایی که از خاک سیلیسی تولید شده اند، آجر های سیلیسی نامیده می شوند. خاک های سیلیسی را در اصطلاح کورتزیت هم می نامند که متریال شکل دهنده آن ها حاوی اکسید سیلیسیوم به میزان بسیار زیاد و الباقی آن ها اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن که جهت آماده کردن این مخلوط کوارتز خالص به کار برده می شود. این سبک آجر های نسوز جهت پوشش داخلی کوره های فولاد سازی به کار برده می شوند. حتی آجرهای نسوز سیلیسی در ساخت شیشه، سرامیک و همین طور کوره های کک سازی هم به کار برده می شوند ، علت آن هم این است که این سبک آجرها رسانایی گرمایی زیادی در نفوذ ناپذیری برابر گاز ها دارند.
آجر سیلیسی در دمای ۱۴۲۰ تا ۱۴۸۰ درجه سانتی‌گراد با یک منحنی پخت تحت کنترل‌ پخته می‌شود. این آجرها در طی فرآیند پخت شامل ۴ تا ۵ درصد انبساطی خطی خواهند بود که از تحول فاز متریال نخستین در طی پخت به وجود می آید.

آجر ویژه

همان گونه که از اسم این سبک آجر معلوم است، مقدار پایداری آن در مقابل دما زیاد است و به شکل کلی مقاومت زیادتری در قیاس به آجرهای معمولی دارد. در تولید آجرهای نسوز سبکی چینی یا سرامیک و خاک نسوز به کار برده می‌شود. آجرهای نسوز در قیاس به آجرهای سفالی تراکم زیادتری دارند و درجه حرارت پخت آن‌ها تقریبا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می باشد. این آجر ها سبکی از آجر های نسوز می باشند که از فلزات واسطه تهیه می شوند و استفاده های منحصر به فردی در صنعت دارند.

انواع آجرهای نسوز ویژه عبارتند از:

آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم

این سبک از آجر نسوز ویژه شامل ۵ تا ۱۰ درصد از اکسید کروم یک و دو است که با ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم ترکیب شده و ۵ تا ۱۰ درصد اکسید کروم است. این سبک آجر نسوز در مقابل مواد قلیایی مستحکم می باشند و همان گونه که قبل ذکر شد، این آجر نسوز ویژه جهت پوشش دهی داخل کوره‌های ذوب کردن فلز به کار برده می‌شوند. استفاده اصلی آن در کوره‌های بلند ذوب آهن می باشد.

آجر نسوز زیرکونیوم

این آجر نسوز ویژه از مخلوط سولفات زیرکونیوم طبیعی، میزان ناچیزی آلومین و کوارتز تولید می‌شود. آجر نسوز زیرکونیوم در تولید کوره‌هایی که به دما خیلی زیادی احتیاج دارند، به کار برده می‌شوند. فلز زیرکونیوم یا Zr2O دوام بسیار زیادی در مقابل گرما دارد و به این خاطر در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، تولید بوته‌های ذوب فلزات و به طور کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز آن به کار برده می‌شوند.

آجر نسوز اکسید کروم

این آجر نسوز ویژه در امر شیشه‌سازی بسیار کاربرد دارد. در تولید این نوع سبک آجر نسوز ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید کروم یا Cr2O3 به کار برده شده و این آجر دوام گرمایی بالایی دارد به این خاطر اغلب مصارف آن در کوره ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب می باشد. در تولید کوره‌های ساخت خمیر شیشه از این سبک آجر استفاده می گردد.

آجر آلومينيومی

آجر نسوز ویژه آلومینیومی شامل میزان زیادی آلومین یا AL2O3 است در دمای حدود ۱۷۵۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود. در این آجر بالغ بر ۷۰ درصد آلومین موجود است و همین امر سبب افزایش دوام آن در مقابل گرما و مواد قلیایی می شود. این آجر در پوشش درونی کوره های ذوب فلزات و آهن و شیشه سازی های بزرگ استفاده می شود . از این آجر در تولید دیواره داخلی کوره‌های سیمان و شیشه هم استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه قلیایی

آجرهای نسوز قلیایی از مخلوط اکسید سیلیسیم با اکسید منیزیم تولید می‌شوند. آجر نسوز ویژه جهت پوشش دیواره داخلی کوره‌های ساخت فولاد، کوره‌های ساخت سیمان، دیواره بالایی کوره‌های ذوب شیشه و صنایع غیرفلزی به کار برده می شوند.

آجر نسوز عنصری از دل طبیعت

با توجه به اینکه آجر نسوز از مواد طبیعی و از دل طبیعت به وجود آمده است سبب شده است به صورت منحصر به فرد و بی نظیر در سبک کلاسیک و مدرن طراحی داخلی بناها به کار گرفته شود؛ همچنین به خاطر بافت ها، رنگ ها و طرح ‌های دلنشین و چشمگیر خود، به بخش جدا ناپذیر و پایداری در طراحی داخلی به سبک کلاسیک و مدرن بدل گردیده است. نظم و هندسه در چیدمان آجر نسوز در طراحی داخلی، بر پایه خطوط منظم، اصول، قوانین و فرم های هندسی، برای ایجاد تعادل بصری مورد توجه قرار گرفته است، و نظم در طرز قرار گرفتن آن ها به عنوان کلیدی ترین ویژگی در سبک کلاسیک و مدرن شناخته می شود. از این رو به کارگیری آجر نسوز با هندسه دقیق، منظم و با ایجاد ریتم بصری هم راستا، از ویژگی های اصلی در این مدل سبک ها می باشد.
بر اساس مشاهدات انجام شده می توان به طور قاطع گفت که سبک کلاسیک در طراحی نماها، همان سبک فرنگی می باشد. سبک چیدمان اجرها در امپراتوری یونان و روم، بر اساس “نظم، تقارن و تعادل” به وجود آمده است. همچنین این سبك در دوره رنسانس از نو كشف و مورد استفاده قرار گرفت، و تا حدودی با سبک های معماری معاصر آمیخته شده و معماری طراحی داخلی به سبک مدرن در سرتاسر جهان مرسوم شد.

طراحی داخلی ساختمان ها به سبک مدرن، توسط گروهی از طراحان اروپایی پیرو مکتب باو هاوس پایه ریزی شده است. باهاوس نام مکتبی در معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. دستاورد های این مدرسه امروزه نیز به هنرجویان رشته معماری و دیگر رشته های هنری تدریس می شود. امروزه طراحی فضای مدرن با استفاده از آجر نسوز به گرایشی پر طرفدار میان معماران در سراسر جهان تبدیل شده است. رنگ و سبک آجرکاری می تواند تفاوتی بزرگ در جذابیت کلی فضای مورد نظر شما ایجاد نماید. آجر نسوز در طراحی داخلی به سبک مدرن، با استفاده بهینه از فضا و با در نظر گرفتن استراتژی هایی برای بزرگ تر نشان دادن فضاها، برای آپارتمان ها و فضاهای کوچک، بسیار مناسب و ایده آل می باشد.


نماهای ساخته شده با آجر نسوز پس زمینه ای زیبا، دوست داشتنی و خاص به وجود می آورد، که به هنرمندان امکان به نمایش گذاشتن مجموعه های هنری و یا مجموعه ای از عکس های مورد علاقه شان را می دهد. بر خلاف دیوارهای سفید، این یک چیدمان به سبک گالری های هنری می باشد که به مراتب چشمگیرتر، متمایزتر و جذاب تر می باشد. طراحی داخلی به سبک کلاسیک و مدرن، فضایی سرشار از اصالت، لایه های تاریخی، رنگ هایی که در عناصر و مصالح این سبک ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هارمونی مسحورکننده ای خلق می نمایند.
در زمان اجرا و طراحی نماهای داخلی به سبک مدرن و کلاسیک، به اصل “منطق زیبایی شناختی اشیا ” توجه داشته باشید. به این معنا که هارمونی مصالح به کار گرفته شده در نماها، جایگاه نخست و اصیل خود را حفظ نمایند، که نتیجه این هارمونی تأثیر بصری ویژه ای است که از تلفیق دیدگاه های مختلف در بیننده ایجاد می شود. شما هر چیزی را در جای اصلی اش قرار دهید و اگر احساس تان تغییری را در ذهن تان ایجاد نماید، باید حتما با جنبه های منطقی سبک های کلاسیک و مدرن مطابق باشد، سپس تغییرات را اعمال نمایید.

ویژگی های آجر نسوز در طراحی کلاسیک

– نظم و تقارن
– قراردادن نقطه کانونی در مرکز تقارن
– استفاده از رنگ هایی با اصیل و الهام گرفته از طبیعت
– استفاده از عناصر و مصالح ساخته شده از مواد اولیه طبیعی

ویژگی های آجر نسوز در طراحی داخلی مدرن

– تعادل و ترکیب بندی نامتقارن
– استفاده حداقل و محدود از بافت
– استفاده از خطوط ساده و چشمگیر
– به کارگیری رنگ های خنثی و متناسب
– استفاده به اندازه از عناصر و مصالح تزیینی
– ارجحیت کارکرد نما نسبت به فرم و سبک مورد نظر

مزایای استفاده از آجر نسوز در معماری خارجی

استحکام و مقاومت آجر نسوز در برابر ترک خوردگی و پوسیدگی

تنوع رنگی آجر نسوز

تنوع ابعاد برای آجر نسوز

سازگاری کامل اجر نسوز با محیط زیست

آجر نسوز عایق در برابر سرما و گرما

کیفیت بالا و مرغوبیت آجر نسوز

مقاومت آجر نسوز در برابر شوره زدن نما

جذب آب پایین و پایدار در برابر شرایط جوی

مقاومت آجر نسوز در برابر در برابر اشعه UV

همخوانی آجر نسوز با هنر معماری ایرانی

کاربرد آجر نسوز در طراحی داخلی

به کار گیری اجر نسوز در بخش های مختلف ساختمان ها یا منازل بیانگر ظرافت و هویت خاصی می باشد. برای نمونه طراحی فضای سالن و اتاق ها با استفاده از آجر نسوز بیانگر گذشته تاریخی و ترکیبی از گذشته و حال می باشد. برای برخی دیگر از معماران در سرتاسر جهان طراحی داخلی نماها با آجر نسوز به سبک کلاسیک و مدرن، راهی است برای اضافه کردن ظرافت و هویت به فضای داخلی خسته کننده و تکراری بوده که با استفاده از شیشه و سنگ طراحی و ساخته می شوند. مهم نیست که شما چه دلیلی برای به کارگیری این سبک ها دارید، هیچ شکی در این واقعیت وجود ندارد که نماهای آجر نسوز آمده اند تا در سبک های طراحی داخلی، زیباترین و چشمگیرترین آثار و نمونه ها را خلق نمایند.

آجر نسوز در طراحی داخلی می تواند با تنوع گسترده ای از چیدمان و رنگ آجر نسوز، متناسب با سبک های مختلف مورد نظر شما به کارگرفته شوند؛ از سبکی سنتی یا کلاسیک، تا سبکی مدرن و با طراحی معاصر.

نماهای زیبا و ماندگار با آجر نسوز

ترکیب مرغوبیت و استحکام آجر نسوز در رنگ های زیبا و متنوع زیبایی وصف ناپذیری را به نمای ساختمان شما می بخشد . رنگ های متنوع آجر نسوز زیبایی دو چندانی به ساختمان شما می دهد و چشم انداز بسیار زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد.

ترکیبات مختلف از رنگ ها، بافت ها و چیدمان متنوع آجر نسوز شرکت ساحل یک تحقق بخش زیبایی نمای ساختمان شماست . شما به راحتی می توانید انواع آجرهای نسوز را با ابعاد محتلف آجر نسوز در  انواع آجرهای نسوز دکوراتیو مانند دکوراتیو ساده ، نقش دار ، رستیک، صخره ای و کرافیستون را با ترکیبی زیبا استفاده کنید و سبک منحصربفرد خود را ایجاد کنید. با زیبایی که آجر نسوز برای شما فراهم می کند می توانید تنها بنای رویایی خود را به واقعیت مبدل نمایید.

می توانید با بکارگیری آجر نسوز دکوراتیو در یک قسمت از دیوارها دفتر کار یا شرکت ، اتاق مهمانی یا خواب و یا آشپزخانه سبک دکوراسیون مینیمالیستی را با ترکیب و کنتراستی زیبا ایجاد نمایید. برای ایجاد جذابیت بیشتر، ترکیب  آجر نسوز در کنار چوب ، طراحی داخلی بسیار زیبایی را خلق می کند.

خریداران جهت گزینش مطلوب ترین و مناسب ترین آجر نسوز در بازار باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

استاندارد مقدار جذب آب در آجر بین ۶ تا ۱۸ در صد می باشد. این در صورتی است که در آجر نسوز مقدار جذب آب کمتر از ۲ درصد است.
نباید تحدب و تقعر آجر نسوز دارای پیچیدگی باشد.
تلورانس سایز ( کوچک ترین سایز و بزرگ ترین سایز استاندارد).
نباید نمک های محلول در آجر از ۶ درصد زیادتر باشد این در صورتی است که در آجر نسوز کمتر از ۱درصد نمک محلول وجود دارد.
به هیچ وجه نباید دارای لب پریدگی باشند.
استحکام در مقابل یخ زدگی و شرایط جوی رطوبت زیاد و دمای زیاد داشته باشد.
به هیچ وجه نباید ترک خوردگی از فاصله ۱متری در زاویه ۴۵ درجه در آجر نسوز مشاهده گردد.

و در آخر

گرایش به فضاها و نماهای آجر نسوز امروزه طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. آجر نسوز در طراحی داخلی به سبک کلاسیک و مدرن، به دلیل مقاومت و ماندگاری بالا در برابر عوامل مختلف، علاوه بر استفاده در نماهای بیرونی بناها، در نمای داخلی فضاها به صورت چشمگیری به کار گرفته شده است. از آجر نسوز در ساخت دیوارها، ساخت شومینه و در دکوراسیون داخلی ساختمان ها و فضاها استفاده می شود. از اجر نما نسوز در فضاهای مسکونی، تجاری، رستوران، کافی‌شاپ و… برای خلق فضاهای خاص و چشم نواز استفاده می ‌شود. اگر آجر نسوز را با سایر مصالح، به صورت ترکیبی به کار برد، جلوه‌ ی متفاوت و بی‌نظیری را برای فضاها می آفریند. البته در نظر داشته باشید که در طراحی نماها با استفاده از آجر نما نسوز ، باید به هماهنگ بودن با دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی داد.